Chemtrails

Beste lezers, als piloot zijnde kom je af en toe wat mooie verhalen tegen over je vak. Zo was er een tijdje geleden een complot theorie over buitenaards leven dat zich in sommige lensvormige wolken (ook wel lenticular clouds en banner clouds genoemd) verschuilde. Hier hoor ik de laatste tijd niet meer zoveel over - gelukkig maar want ik vlieg regelmatig door zo'n wolk heen :)

Maar er is tegenwoordig een andere complottheorie die een stuk hardnekkiger is - de Chemtrails.

Volgens een complottheorie zijn bepaalde vermeende condenssporen die lang blijven uitwaaieren, chemtrails. Met behulp van chemische toevoegingen zouden deze sporen invloed uitoefenen op het klimaat en de bevolking. Hieronder geef ik mijn opinie en zoals je al kan raden, ben ik het hier niet helemaal mee eens :)

Vanuit een diepere zin is zelfs deze pagina met tegenbewijs onzin, want wie probeert nou wie te overtuigen. Het leuke aan complottheorieen is dat het je goed bezig kan houden, maar als het je teveel in angst stopt, ga dan terug naar de feiten en vraag de magische vraag: Wie heeft het onderzoek gedaan (dus niet algemeenheden aannemen, zoals iedereen weet het of kijk naar deze bewijzen (zoals foto's die uiteindelijk gewoon onzin blijken te zijn zoals je hieronder gaat zien) of onderzoekers hebben aangetoond dat... welke onderzoekers, wie is iedereen? en is het onderzoek wel goed uitgevoerd?

Zelf ben ik gezagvoerder op een Hawker 800 (zakenjet waarbij ik het voordeel heb dat ik ook af en toe mijn eigen brandstof kan checken, zoals hieronder) maar houd me ook erg bezig met meditatie en geef samen met mijn vrouw satsang's dus ben niet alleen van de nuchtere kant te beschrijven.

Hopelijk kan je deze informatie goed gebruiken - mijn bedoeling is om zoveel mogelijk mensen in een staat van joy of vreugde te krijgen en angstaanjagende complottheorieen werken daar niet helemaal aan mee.

Namaste,

Edwin van Ouwerkerk

Contrails:

De witte condenssporen, ook wel vliegtuigstrepen of contrails (een samenvoeging van condensation en trails) genoemd, die het licht van de zon iets kunnen temperen, zijn kunstmatige wolken die ontstaan doordat uitlaatgassen van vliegtuigmotoren de hoeveelheid waterdamp en roetdeeltjes in de lucht op de vliegroute doen toenemen. Dat gebeurt meestal rond 10 kilometer hoogte in de atmosfeer, waar de lucht zeer koud is en het meer dan 40 graden vriest.

Koude lucht kan maar weinig waterdamp bevatten en de extra waterdamp die daar in de lucht wordt gebracht leidt daarom direct tot wolkenvorming (condensatie) in de vorm van strepen. De streep begint meestal een eindje achter het vliegtuig, omdat de warmte van de uitlaatgassen wolkenvorming dichtbij de motoren belemmert.

De strepen verraden veel over de atmosfeer op grote hoogte. Lossen ze snel op dan wijst dat op droge lucht en is de kans op een weersomslag klein. Lossen de vliegtuigstrepen langzaam op en groeien ze flink uit dan is er in de regel een weersverandering op til, die hooguit een paar dagen op zich laat wachten.

Klik hier om in het Engels de compositie van een contrail te bekijken (waar bestaat het werkelijk uit)

 

Waarom zijn sommige contrails langer dan andere - omdat sommige vliegtuigen meer brandstof verbruiken dan andere. Hierboven een foto van een B52 (heel groot vliegtuig) met 2 kleine straaljagers. Het verschil in brandstof verbruik mag duidelijk zijn.

Waarom zijn contrails niet altijd wit - heeft met de zonnehoek te maken. Hierboven een foto van een contrail die van onderen belicht wordt.

 

Waarom lopen contrails niet altijd recht - meestal speelt de wind hierbij een rol die niet altijd overal even sterk is maar ook vertikaal kan blazen (Clear air turbulance CAT genoemt). Uiteraard kan een vliegtuig ook draaien, zoals hierboven in een airshow.

Hoe kan een contrail zwart zijn - Als de zon precies in lijn staat met de contrail krijg je schaduw dat lijkt op een zwarte streep. Hieronder en boven voorbeelden daarvan.

 

Dit is dus wel een vieze bak, de Russische Antonov 12BP, die in nederland gewoon mag vliegen. De uitlaatgassen zijn ongeveer hetzelfde als die van een oude diezelmoter. Dit is dus geen chemtrail maar gewoon roet.

Bij deze schaduw van de contrail is duidelijk te zien hoe de zon staat en dat de contrail een bocht heeft en de schaduw niet.

Raket contrails:

 

 
Supersonic en hypersonic contrails:

X15 contrail

Scramjet (aan - uit - aan - uit)

 

Ram jet

Scramjet

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Zogturbulentie

Zogturbulentie is de turbulentie die ontstaat in het zog van een vliegtuig. De zogturbulentie bevindt zich direct achter de beide vleugeltippen van een vliegtuig. Hoe meer liftkracht geleverd wordt, hoe groter de zogturbulentie achter het vliegtuig. Algemeen is dus te zeggen: hoe groter het vliegtuig, hoe groter de turbulentie. De turbulentie veroorzaakt een werveling waardoor een volgend vliegtuig een ongewenste rolbeweging kan maken om de langsas van het vliegtuig. De turbulentie kan zo groot zijn dat een volgend vliegtuig onvoldoende hoogte/tijd heeft om te herstellen van deze "rol" en neerstort.

Dit is geen contrail, maar zogturbulentie, net als bij een tornado.

 

 

De lage druk boven de vleugels, de reden waarom het vliegtuig in de eerste plaats in de lucht blijft hangen (bernoulli's principe), veroorzaakt letterlijk een wolk.

Een straaljager die door de geluidsbarriere heen vliegt - te zien aan de witte cone om het vliegtuig heen.

 

Zogturbulentie met rook aangetoond.

 

Ja, helicopters kennen zogturbulentie ook, hier met rook aangetoont.

Rook generatoren om zogturbulentie zichtbaar te maken

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hole punch cloud

Hole punch cloud is een natuurlijk fenomeen waarbij super koud water in een wolk, meestal ver onder nul, op een punt ergens in de wolkenmassa plotseling gaat bevriezen en zo een ketting reactie veroorzaakt die als een ring zich uitbereid en zo een raar gat in de wolk doet laten verscheinen. In het midden is dan ook te zien hoe de ijskristalletjes naar beneden vallen, genoemd virga.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Distrails

Dit zijn gaten of lege buizen in wolken. Het is eigenlijk het omgekkerde van een contrail. Deze worden meestal veroorzaakt door zogturbulentie in combinatie met roetdeeltjes die zo een hole punch cloud veroorzaken.

Hier kan je zo'n buis zien. Dit is dus een distrail (omgekeerde van een contrail)

 

Bij deze foto kan je mooi zien hoe eeen boing 747 een mooie distrail maakt

Hier zie je twee hole punch clouds die door zogturbulentie van 2 vliegtuigen zijn veroorzaakt. Je kan de zogturbulentie aan de rand van het gat nog duidelijk zien.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Fuel dumping en venting

Als het vliegtuig te zwaar weegt om te landen kan het fuel dumpen. Meestal alleen in emergencies als het vliegtuig direct terug moet keren. Het kan ook om andere redenen gebeuren zoals een probleem met het brandstof systeem.
Een vliegtuig kan ook brandstof venten als het teveel brandstof van de ene tank naar de andere stuurt, waarbij het overloopt en naar buiten geduwd wordt door de NACA scoop of dergelijke uitgang.

 

 
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Airshows

Bij airshows is het soms wel zo mooi om verschillende kleuren rook achter het vliegtuig los te laten zodat je mooie patronen kunt laten zien in de lucht. Dit zit niet in de brandstof maar heeft een aparte rook generator

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Wolken

Vele wolken die minder bekent zijn lijken op contrails maar zijn dat absoluut niet. Hier een voorbeeld van een lenticular cloud, veroorzaakt door sterke wind over een berg - zie plaatje rechts.

AC len = Altocumulus lenticular
Ci, Cs = Cirrus, Cirrostratus

 

Mountain wave cloud. Deze wolken worden veroorzaakt op dezelfde manier als lenticular clouds zoals hierboven maar dan veel uitgestrekter.

 

 

Nacreous clouds (45 km hoogte - komt geen vliegtuig bij, die vliegen allemaal onder de 13 km)

Jetstream

 

Noctiluscent (90 km hoogte)

Noctiluscent, stofdeeltjes van vallende sterren die door de zon verlicht worden

 

Cirrus

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Poollicht (aurora borealis / australis)

Het poollicht is een lichtverschijnsel in de aardatmosfeer dat bij duisternis kan worden waargenomen. Men ziet het vooral op hoge geografische breedtes en dat betekent dat het verschijnsel vooral 's winters zichtbaar is. Andere namen zijn noorderlicht (aurora borealis) en zuiderlicht (aurora australis). Als het poollicht zich voordoet zien we vaak een lichte gloed of is het licht zichtbaar als bewegende bogen, stralenbundels of gordijnen van licht en heel zelden is het zelfs vlammend. Soms staat aan de noordelijke horizon een boog waaruit de lichtstralen als zoeklichten omhoog schieten.

Het poollicht hangt samen met uitbarstingen (plasmawolken) op de zon, waarbij grote hoeveelheden geladen deeltjes het heelal ingeslingerd worden. Het aardmagnetisch veld zorgt ervoor dat de deeltjesstroom in de omgeving van de aarde wordt afgebogen en in de buurt van de Noord- en Zuidpool met verhoogde snelheid de atmosfeer binnendringt. De van de zon afkomstige deeltjes bevatten veel energie, die in de bovenste kilometers van de atmosfeer door botsingen wordt overgedragen op zuurstof- en stikstofatomen. Die energie komt uiteindelijk weer vrij en wordt op 80 tot 1000 kilometer hoogte uitgestraald in de vorm van het kleurrijke poollicht. Dit werd pas in 1957 ontdekt, tijdens het Internationaal Geofysisch Jaar.

 
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kometen

Kometen zijn kleine hemellichamen die in vaak erg elliptische banen rond een ster draaien en uit ijs, gas en stof bestaan ("vuile sneeuwballen"). Wanneer een komeet dicht genoeg bij een ster komt en warmer wordt sublimeert een deel van de materie waaruit ze bestaat om een zogenaamde coma (een atmosfeer) en/of een komeetstaart te vormen. Het vaste deel van de komeet wordt dan de komeetkern genoemd.

Kometen bestaan uit een kern (1-50 kilometer) met daaromheen een gaswolk (coma) van 100.000-1.000.000 kilometer groot en een of meer lange staarten (tot meer dan 150 miljoen kilometer lang). De omlooptijd rond de ster kan een paar jaar tot vele duizenden jaren bedragen.

 

Komeet mcnaught

Vallende ster

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Flares

Vliegtuigen zoals airforce 1 (waar de amerikaanse president mee vliegt) kent een lucht afweer systeem tegen raket aanvallen. Ziet er meestal spectaculair uit.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Airborne refueling

De luchtmacht kent het fenomeen airborne refueling waarbij de kleine straaljagers, die meestal maar een uur kunnen vliegen, door middel van bijtanken in de lucht grote afstanden kunnen afleggen.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Cloud seeding

Hieronder een artikel in het Engels over cloudseeding. In het kort gaat het hierbij om het weer te veranderen, meestal in de hoop meer regen in droge gebieden te kunnen veroorzaken, maar ook het verwijderen van mist boven luchthavens of andere belangrijke gebieden valt onder cloud seeding. Meestal wordt hier bevroren CO2 of silver iodide voor gebruikt.

Cloud seeding, a form of intentional weather modification, is the attempt to change the amount or type of precipitation that falls from clouds, by dispersing substances into the air that serve as cloud condensation or ice nuclei, which alter the microphysical processes within the cloud. The usual intent is to increase precipitation (rain or snow), but hail and fog suppression are also widely practiced in airports.

The most common chemicals used for cloud seeding include silver iodide and dry ice (frozen carbon dioxide) rather than salt. Liquid propane, which expands into a gas, has also been used. This can produce ice crystals at higher temperatures than silver iodide. The use of hygroscopic materials, such as salt, is becoming more popular after promising research

Seeding of clouds requires that they contain supercooled liquid water—that is, liquid water colder than zero degrees Celsius. Introduction of a substance such as silver iodide, which has a crystalline structure similar to that of ice, will induce freezing nucleation. Dry ice or propane expansion cools the air to such an extent that ice crystals can nucleate spontaneously from the vapor phase. Unlike seeding with silver iodide, this spontaneous nucleation does not require any existing droplets or particles because it produces extremely high vapor supersaturations near the seeding substance. However, the existing droplets are needed for the ice crystals to grow into large enough particles to precipitate out.

In mid-latitude clouds, the usual seeding strategy has been based on the fact that the equilibrium vapor pressure is lower over ice than over water. When The formation of ice particles in supercooled clouds allows those particles to grow at the expense of liquid droplets. If sufficient growth takes place, the particles become heavy enough to fall as precipitation from clouds that otherwise would produce no precipitation. This process is known as "static" seeding.

Seeding of warm-season or tropical cumulonimbus (convective) clouds seeks to exploit the latent heat released by freezing. This strategy of "dynamic" seeding assumes that the additional latent heat adds buoyancy, strengthens updrafts, ensures more low-level convergence, and ultimately causes rapid growth of properly selected clouds.

Cloud seeding chemicals may be dispersed by aircraft (as in the second figure) or by dispersion devices located on the ground (generators, as in first figure, or canisters fired from anti-aircraft guns or rockets). For release by aircraft, silver iodide flares are ignited and dispersed as an aircraft flies through the inflow of a cloud. When released by devices on the ground, the fine particles are carried downwind and upwards by air currents after release.

An electronic mechanism was tested in 2010, when infrared laser pulses were directed to the air above Berlin by researchers from the University of Geneva.The experimenters posited that the pulses would encourage atmospheric sulfur dioxide and nitrogen dioxide to form particles that would then act as seeds.

 
 
 
 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Brand blussers:

Dit is een Boing 747 supertanker van Evergreen International aviation speciaal uitgerust voor brandwering, cloud seeding, olielek op zee onder controle houden en zelfs het decontamineren van een omgeving. Evergreen International Airlines is een vrachtluchtvaartmaatschappij met als thuishaven McMinnville in Oregon in de Verenigde Staten van Amerika. Zij levert vluchten met vrachtvliegtuigen, zowel charters op lange en korte termijn, reguliere vluchten en het uitlenen van diensten. Zij levert diensten aan het Amerikaanse leger, de Postdienst van de Verenigde Staten en ad-hocchartervluchten. Evergreen International Airlines is gestationeerd op Rickenbacker International Airport, Columbus (Ohio), John F. Kennedy International Airport, New York en Columbus Metropolitan Airport, zij heeft ook een hub op Hong Kong International Airport.

Sam Whit van Evergreen laat de 4 nozzles zien waar de vloeistof gedumpt wordt voor brandblussing.

 

Binnen in de Boeing 747 supertanker van Evergreen waar Sam White het een en ander uitlegt over het verdeel mechanisme.

C-130 Hercules MAFFS II ( Modular Airborne Fire Fighting System) brandblus systeem voor bosbranden in de rocky mountains in America. De kist wordt klaargemaakt in Peterson airforce base in Colorado voor een opdracht van de National Interagency Fire Center te Idaho.

Hier dezelfde C-130 in actie

 
 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Test vliegtuigen

Water sproeier voor ijs formatie testing op vliegtuigen - zie hier rechts de sproeier in actie

Het gevaar van ijs in de motoren en op de vleugels is van groot belang voor de veiligheid van het vliegtuig. Onderzoek is daarom noodzakelijk om de zwakheden te kunnen vinden en dan te verbeteren.

 

Lage frequentie antenna die bijna 100m lang is om met onderzeeboten te kunnen communiceren. Er is ook een camera onder de ingeklapte antenna om het te kunnen volgen tijdens het vliegen.

 
Weight and Balance

Je kan een vliegtuig niet zomaar vol stampen met bagage en passagiers zonder te weten hoeveel je maximaal kan meenemen en waar je ze kan neer zetten. Dit moet worden getest en dan in een grafiek kunnen worden weergegeven zodat de limieten niet overscheiden worden. Hieronder een kleine uitleg:

Een vliegtuig is als een balans met wat speling. Teveel gewicht voor of achter geeft problemen en kan het toestel gewoon niet vliegen.

 

 

Het speelgebied wat betreft balans heet de CG range en net zoals je bij het vliegtuigje kan zien is er een FWD limit en AFt limit ofwel voorwaards en achterwaards limiet. Deze is in de grafiek weergegeven als een grijze schuine kolom. Als het gewicht buiten deze kolom bevind is het niet veilig om te vliegen en moet er wat verplaatst worden. Dit is ook de reden dat je helamaal achterin moet gaan zitten als een toestel bijna leeg is.

Dus hoe wordt zoiets getest - door middel van een wateropslag systeem die water kan verplaatsen om zo de CG range te kunnen bepalen.

Boeing 777

Boeing 787

A380

Boing 777LR wonderliner

Voor meer foto's van testvliegtuigen van Boeing, kijk op hun pagina hier

Complot theorie:

American Airlines B727 met registratie N844AA. Deze kist werd overgenomen door TAAG Angola airlines en omgebouwd tot een mobiele brandstof station met grote tanks aan boord in plaats van stoelen. Het systeem was niet in elkaar gezet om iets in de lucht te sproeien maar om grote hoeveelheden diesel te kunnen leveren aan gebieden waar het anders onmogelijk zou zijn. Het rare aan dit verhaal is dat de kist werd gestolen met engeneer aan boord. De CIA en FBI zijn nog steeds op zoek...

Hier de diesel tanks aan boord. Ziet er nogal gevaarlijk uit, ben blij dat ik hem niet hoef te vliegen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Echte chemtrails

Dit zijn de enige echte chemtrails die nu nog bestaan zover ik kan vinden - Cropdusting :)

 

DC-4 Bugsprayer

DC-4 Bugsprayer interior

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Geschiedenis

Agent Orange

Agent Orange was de codenaam voor een ontbladeringsmiddel dat in de Vietnamoorlog veelvuldig werd ingezet. De codenaam sloeg op de oranje band die om de containers zat waarin de Agent Orange opgeslagen was. Het middel is een 1:1-mengsel van 2,4-dichloorfenoxyazijnzuur (2,4-D) en een n-butylacetaat van 2,4,5-trichloorfenoxyazijnzuur (2,4,5-T). Agent Orange werd ontwikkeld en voornamelijk geproduceerd door Monsanto. Hoewel Agent Orange al in 1940 voor het eerst werd geproduceerd, werd het in 1960 voor het eerst ingezet voor militaire doeleinden.

Agent Orange veroorzaakt onder andere de volgende ziektes: chlooracne, de ziekte van Hodgkin, verschillende soorten kanker in de luchtwegen, prostaatkanker, disfunctioneren van het perifere zenuwstelsel. Door het gebruik van Agent Orange werden er duizenden kinderen met bijvoorbeeld spina bifida (open rug) en andere misvormingen aan de ruggengraat geboren.

 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Gevaarlijke experimenten

Geloof het of niet, maar dit is echt. In 1954 hadden de amerikanen een B47B met een raket aandrijfing laten vliegen. Gelukkig hebben ze dit experiment niet vaak gedaan.

De Convair X-6 was een experimenteel of X-vliegtuig dat zou worden gebouwd om onderzoek te doen naar het gebruik van kernenergie voor de voortstuwing van vliegtuigen. Het plan was om een Convair B-36 om te bouwen tot testvliegtuig en, hoewel één NB-36H is omgebouwd tijdens dit project, werd het afgelast voordat er feitelijk een X-6 met kernenergiemotoren is gebouwd. Gelukkig maar...


.